Kataplan guideline - Hazard analysis and emergency provisions

Basis for concrete work at the cantonal level

Responsibility for coping with catastrophes and emergencies lies mainly with the cantons. The federal administration regulates basic aspects of civil protection and provides the necessary coordination. According to Article 8 of the “Federal Law on Civil Protection and Protection and Support” (BZG), the federal administration is responsible, in cooperation with the cantons, for research and development in the area of civil protection, in particular in the areas of hazard analysis and coping with catastrophes and emergencies.

Eine Gefährdungsanalyse ist Voraussetzung, um die Planung zur Verminderung der festgestellten Risiken, insbesondere mit Massnahmen der Vorsorge, vorzunehmen.

Im Leitfaden „Kataplan“ sind nun die relevanten Grundlagen zusammengefasst, um erstens eine kantonale Gefährdungsanalyse durchzuführen (Teil 1) und zweitens die darauf abgestützte Vorsorge zu planen (Teil 2).

Integrated framework

KATAPLAN is designed to facilitate practical intercantonal planning for prevention of and coping with catastrophes and emergencies. This requires an integrated procedure for identifying hazards and the resulting risks. The core basis of KATAPLAN is the model of integrated risk management.

Target audience

The Kataplan guideline is targeted at cantonal decision-makers in civil protection who deal with analysis of hazards and preparedness for coping with catastrophes and emergencies.

Hazard analysis as a decisionmaking aid

A hazard analysis is the basis for political decisions in risk management and for emergency planning for coping with catastrophes and emergencies. A hazard analysis serves to identify the hazards relevant for a canton and to assess the resulting risks based on the probability of occurrence and the extent of damage. The result is a differentiated picture of hazards and their effects, which is displayed as a risk matrix.

Gefährdungsanalyse als Entscheidungshilfe

Die Gefährdungsanalyse ist die Grundlage für politische Entscheide zum Risikomanagement bzw. für die Massnahmenplanung zur Bewältigung von Katastrophen und Notlagen. Mit der Gefährdungsanalyse werden die für den Kanton relevanten Gefährdungen identifiziert und die daraus resultierenden Risiken anhand der Eintretenswahrscheinlichkeit und des Schadenausmasses bewertet. Als Ergebnis entsteht ein differenziertes Bild der Gefährdungen und ihrer Auswirkungen, das beispielsweise in einer Risikomatrix dargestellt werden kann.

Pragmatic method of analysis

The first section of the KATAPLAN guideline describes a methodical procedure for analyzing the hazard potential at the cantonal level.

The following four steps are required:

  • Selection of relevant hazards
    The hazards that are relevant for the canton in question are compiled from a general catalog of hazards.
  • Elaboration of specific scenarios
    The relevant hazards are described using scenarios. The risk is assessed by experts and professional authorities or measured based on statistical data.
  • Depiction of risks
    The identified risks are displayed as part of a risk matrix. The matrix serves as the foundation for action planning measures.
  • Documentation of results
    The hazard analysis is documented in a report. The report includes recommendations for the further course of action and implementation of the results.

Hilfsmittel

Im Rahmen von Kataplan wurden Hilfsmittel entwickelt, welche die Analysearbeiten in den Kantonen unterstützen.

Die Dokumente „Betroffene Bereiche“ (Leben + Gesundheit, Hochbauten, Infrastrukturen, Umwelt und Ressourcen) und „Schadensregister – Mögliche Auswirkung pro betroffenen Bereich“ sind Hilfsmittel, mit denen sich Auswirkungen von Gefährdungen auf verschiedene Bereiche und Einsatzkräfte systematisch erfassen lassen. Die Dokument sollen die eigene Analyse unterstützen. Beide Dokumente müssen den Gefährdungen, die analysiert werden, den Gegebenheiten und den eigenen Bedürfnissen angepasst werden. Neue Bereiche und Auswirkungen können hinzugefügt werden, andere können gestrichen werden usw. Die Dokumente werden in MS Word Format angeboten, damit sie von den Nutzern bearbeitet werden können.

Zudem besteht ein Programm, welches die Erarbeitung einer Gefährdungsanalyse und der darauf abgestützten Vorsorge mittels eines geführten Ablaufs erlaubt (www.kataplan-risk.admin.ch).

Professional support from the FOCP

If desired, the FOCP can support the corresponding work of the cantons. This approach has proven useful since it allows the experiences of other cantons and of the federal administration in connection with hazard analyses to be integrated into their own work.

Effective emergency provisions provide optimum conditions to cope with disasters and emergencies as quickly and efficiently as possible. Well organized emergency provisions allow to limit damages and to reduce the impact of hazards.

Section 2 of Kataplan guidelines illustrates the method and the general approach to planning measures to reduce risks of investigated hazards. These are basically measures to prevent hazards and/or emergency provisions.

Preventive measures have their impact before a hazard occurs. They are intended to avoid damages or to reduce its dimension. Emergency provisions have their effect after or during the occurrence of a hazard and enable to cope with it.

Both type of measures are closely related and are to be considered together in order to coordinate planning. However, Kataplan guidelines treat preventive measures only in a general way as they do not fall within the close area of responsibility of the civil protection system.

Documents


Federal Office for Civil Protection FOCP Risk Analysis / Research Coordination
Monbijoustrasse 51A
CH-3003 Bern
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